برگ بی برگی

برگ بی برگی تو را چون برگ شد ، جان باقی یافتی و مرگ شد ...

برگ بی برگی تو را چون برگ شد ، جان باقی یافتی و مرگ شد ...

سلوکی در راه حقیقت ....

بایگانی
در قسمت قبل دیدیم که پادشاه به کنار آتش رفت و به او گفت : تو که خاصیت سوزانندگی داری چطور این مردم را نسوزاندی و آتش جواب داد که : من به دستور خداوند هستم و درست است که هر چیزی بر پایه ی علت و معلولی است اما فرمان خداوند بالاتر از علت و معلول هاست . در این بخش نیز برای باز شدن مطلب مولانا به ذکر چند مثال می پردازد . در قدیم اساس دنیا را بر پایه ی 4 عنصر : آب - باد - خاک - آتش ، می دانستند و در اینجا نیز مولانا  از هر 4 عنصر مثال هایی  را عنوان می کند  . در قسمت قبل دیدیم که پادشاه به کنار آتش رفت و به او گفت : تو که خاصیت سوزانندگی داری چطور این مردم را نسوزاندی و آتش جواب داد که : من به دستور خداوند هستم و درست است که هر چیزی بر پایه ی علت و معلولی است اما فرمان خداوند بالاتر از علت و معلول هاست . در این بخش نیز برای باز شدن مطلب مولانا به ذکر چند مثال می پردازد . در قدیم اساس دنیا را بر  پایه ی 4 عنصر : آب - باد - خاک - آتش ، می دانستند و در اینجا نیز مولانا  از هر 4 عنصر مثال هایی  را عنوان می کند  .   عتاب کردن آتش را ، آن پادشاه جهود ( ادامه بخش چهارم )   گر نبودی واقف از حق جان باد فرق کی کردی میان قوم عاد ؟ هود گرد مومنان خطی کشید نرم میشد باد، کانجا میرسید هر که بیرون بود ز آن خط، جمله را پاره پاره می گسست اندر هوا برای باز شدن و ملموس تر شدن ، ابتدا مولانا به داستان قوم عاد اشاره میکند . هود نبی وقتی قوم  را به خداوند دعوت کرد آنها دعوت او را رد کردند و خدا برای عذاب  آنها 40 روز باد فرستاد و باد آنها را هلاک کرد . ( باد صر صر ) بین آنها تعداد کمی بودند که ایمان آوردند ، هود دور آنها خطی کشید ، باد برای دیگران کشنده بود و وقتی به مومنان می رسید ملایم می شد . پس نتیجه میگیریم که باد می تواند به امر خدا انتخاب کند .   همچنین شیبان راعی میکشید گرد بر گرد رمه، خطی پدید چون به جمعه می شد او وقت نماز تا نیارد گرگ آنجا ترکتاز هیچ گرگی در نرفتی اندر آن گوسپندی هم نگشتی زآن نشان بادِ حرص گرگ و، حرص گوسفند دائره مرد خدا را بود بند شیبان راعی چوپانی بود که بسیار پاکدامن بوده . این فرد هنگامی که می خواست برود برای نماز جمعه دور گله اش خطی می کشید تا وقتی نیست گرگ نتواند به گله حمله کند و گوسفندان نیز پراکنده نشوند . گرگی داخل آن خط  نمیشد و گوسفندی هم از آن خط بیرون نمی رفت . خواست خداوند در این بود که حرص دریدن گوسفند را از گرگ می گرفت و حرص بازیگوشی و گشت و گذار را از گوسفند .   همچنین باد اجل با عارفان نرم و خوش همچون نسیم یوسفان وارد نتیجه گیری کلی می شود . مرگ برای انسان های عارف اینچنین است . نسیم یوسفان ( بوی خوش از زیبا رویان ) مرگ انسان های عارف ناراحت کننده برای ایشان نیست .   آتش ابراهیم را دندان نزد چون  ُگزیدۀ حق بود، چونش َگزَد؟ آتش به گرگ تشبیه شده و می گوید که چون ابراهیم برگزیده ی خداوند بود آتش به او صدمه نزد .   آتش شهوت نسوزد اهل دین باقیان را برده تا قعر زمین شهوت به آتشی شبیه شده که اهل دین را نمی سوزاند .   موج دریا چون به امر حق بتاخت اهل موسی را ز قبطی واشناخت قبطیان  : فرعونیان ( مردم باستانی مصر ) داستان حضرت موسی را بیان میکند که از میان آب گذشتند اما وقتی فرعونیان به آن نقطه رسیدند آب به محل قبلی خود بازگشت و آنها را غرق کرد . آب هم می تواند به امر خدا تغییر خاصیت دهد .     خاک، قارون را، چو فرمان در رسید با زر و تختش به قعر خود کشید قارون ثروتمند با ثروتش به فرمان خداوند در خاک فرو رفت .   آب و گِل چون از دم عیسی چرید بال و پر بگشاد ، مرغی شد پرید آب و گل با نفس عیسی به پرنده ای تبدیل شد . ( تبدیل جمادی به موجودی زنده )     هست تسبیحت، بخار  آب و گل مرغ جنت شد ز نفخ صدق ، دل صلوات و تسبیح و دعا و ... بخاراتی است که از جسم ما خارج می شود . تا وقتی تو به صورت عادت از اینها استفاده می کنی  فایده ای ندارد . اما اگر این دعا از حالت عادی آب و گل خارج شد و به روح خدایی متصل شد و از اعماق دل بود ( صدق دل )  این تسبیح به مرغ بهشتی تبدیل می شود و خدا آن را می پذیرد .   کوه طور از نور موسی شد به رقص صوفئی کامل شد و رست او ز نقص اشاره به داستان حضرت موسی دارد که از خداوند تمنای دیدار او را کرد و خداوند گفت : مرا نخواهی دید و اما  بر کوه طور تجلی کرد و انفجاری در کوه صورت گرفت که موسی از شکوه آن بیهوش شد . کوه طور را به دید انسانی میبیند که در دیدن و درک  عظمت خداوند به رقص می آید و دیگر کوه نیست ،  بلکه یک عارف شد .    چه عجب گر کوه صوفی شد عزیز؟ جسم موسی از کلوخی بود نیز این عجیب نیست که انهدام کوه را به رقص تشبیه کردم . مگر ما چه هستیم ؟ ما هم از خاک به وجود آمدیم .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۳/۱۸
نازنین جمشیدیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی